فیلم | مسلمانان می‌توانند فقط به قرآن اکتفا کنند؟
کد خبر: 4208427
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
‌نمی از باران/ ۲۲

فیلم | مسلمانان می‌توانند فقط به قرآن اکتفا کنند؟

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت بیست‌ودوم این مجموعه با عنوان «مسلمانان می‌توانند فقط به قرآن اکتفا کنند؟» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت بیست‌ودوم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره فهم قرآن کریم می‌گوید: نکته قابل توجه این است که قرآن در درجات مختلف فهمیده می‌شود. لذا این سؤال مطرح می‌شود که وقتی قرآن فهمیده می‌شود، آیا مسلمانان می‌توانند فقط به قرآن اکتفا کنند؟ پاسخ این پرسش صددرصد منفی است. این مسئله سخنی انحرافی بود که در زمان خود پیامبر(ص) از سوی برخی بیان شد و در کتب و جوامع حدیثی اهل سنت نیز وجود دارد.

پیامبر(ص) برای رد این‌گونه مسائل، قلم و کاغذی خواستند که مکتوبی بنگارند تا مسلمانان پس از ایشان گمراه نشوند که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد. برخی افراد در آن زمان بیان کردند که کتاب خدا برای ما کافی است که این حرف صد در صد غلط است. البته قرآن قابل فهم است و می‌توان آیات آن را درک کرد. 

از سوی دیگر عده‌ای این‌گونه بیان کردند که نمی‌توان آیات الهی را درک کرد و فهمید که این حرف باطل است. برخی نیز گفتند که آیات الهی برای زندگی انسان کافی است که این هم حرف باطلی است. قرآن را می‌توان فهمید اما نمی‌توان همه جزئیات دین خود را به تنهایی از قرآن به دست آورد. لذا ما برای فهم برخی مسائل دینی و قرآنی به معلم و راهنما نیاز داریم. 

عبارت «وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ؛ نماز را برپا دارید» در قرآن کریم، فرمان وجوب نماز را صادر می‌کند اما تعداد رکعات در این عبارت بیان نشده است. لذا پیامبر(ص) و ائمه(ع) که به حقیقت کلام الهی واقف هستند، این موارد را برای مردم و مسلمانان بیان کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha